W praktyce sporów z zakładami ubezpieczeń powtarza się pewien schemat. Nawet tam, gdzie odpowiedzialność ubezpieczyciela jest bezsporna, wysokość należnego odszkodowania bywa istotnie zaniżana. Szczególnie często dotyczy to szkód w budynkach gospodarstw rolnych ubezpieczonych w ramach obowiązkowego ubezpieczenia, ale również podobnie w budynkach ubezpieczonych dobrowolnym ubezpieczeniem gospodarczym.
Do najczęstszych mechanizmów prowadzących do zaniżenia świadczenia należą m.in.:
- nieuprawnione pomniejszanie wartości szkody o „zużycie techniczne” budynku – mimo że przepisy przewidują pełną kompensację w granicach sumy ubezpieczenia,
- zaniżanie stawek robocizny, materiałów czy usług budowlanych, przez odwoływanie się do kosztorysów oderwanych od realiów rynkowych,
- niewłaściwe naliczanie odsetek – często zakłady ubezpieczeń ignorują przepisy nakazujące wypłatę świadczenia w określonym terminie i próbują przesuwać moment początkowy naliczania odsetek,
- nieuwzględnianie podatku VAT albo innych kosztów związanych z likwidacją szkody (np. rozbiórka, uprzątnięcie pogorzeliska, utylizacja odpadów),
- błędne stosowanie franszyz i udziałów własnych, które w praktyce ograniczają realną wysokość wypłaty w sposób nieprzewidziany w ustawie,
- i wiele innych. Judykatura oraz orzecznictwo są w tej kwestii bardzo bogate. i każda sprawa wymaga indywidulanej oceny.
Powyższe to nie tylko teoria, ale wnioski wynikające z przeprowadzonych przeze mnie spraw. Złożenie powyższych elementów w całość powoduje, że odszkodowania są często znacznie zaniżane. Rolnicy oraz właściciele dobrowolnie ubezpieczający swoje nieruchomości powinni mieć tego świadomość i w razie potrzeby odpowiednio reagować.
Każda sprawa tego rodzaju wymaga oczywiście indywidualnej oceny. Ważna jest profesjonalna analiza decyzji ubezpieczyciela oraz właściwe przygotowania argumentów na etapie przedsądowym oraz dalej na etapie sądowym.
Zapraszam do kontaktu osoby, które spotkały się z podobnym problemem. Doświadczenie zdobyte w wielu tego typu sprawach pozwala mi skutecznie z ubezpieczycielami rozmawiać, mediować oraz się z nimi procesować.