Sądu Najwyższy w składzie 7 sędziów rozstrzygnie w jaki sposób i w jakim czasie rodzice mogą odrzucić spadek należący do dziecka. W tej ważnej kwestii występują bowiem rozbieżności w wykładni prawa orzecznictwa Sądu Najwyższego. Powiększony skład Sądu Najwyższego wypowie się w zakresie dotyczącym następujących zagadnień prawnych: Czy złożenie przez rodziców, jako przedstawicieli ustawowych dziecka powołanego do dziedziczenia, oświadczenia w imieniu dziecka na podstawie art. 1015 § 1 k.c. o odrzuceniu spadku, którego pasywa wyczerpują lub przewyższają wartość aktywów, stanowi czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu majątkiem dziecka w rozumieniu 101 § 3 k.r.o.? Czy – w przypadku oceny, iż w danym stanie faktycznym oświadczenie w imieniu dziecka na podstawie art. 1015 § 1 k.c. o przyjęciu lub odrzuceniu spadku jest czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu majątkiem dziecka – złożenie do sąduCzytaj dalej →

1 stycznia 2015 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym z dnia 28 listopada 2014 r. Przedmiotowa nowelizacja umożliwiła m.in., po spełnieniu określonych warunków, wszczęcie przez Sąd Rejestrowy z urzędu postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do rejestru, bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Celem nowelizacji było stworzenie podstaw do wykreślenia z rejestru podmiotów, które faktycznie nie prowadzą działalności i nie posiadają majątku oraz tych, które ze względu na różnorodne komplikacje ich sytuacji faktyczno-prawnej nie miały możliwości doprowadzenia do wykreślenia podmiotu w trybie zwykłym tj. po przeprowadzeniu sformalizowanego postępowania likwidacyjnego. Mimo tego, że od dnia wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy o KRS minęło już sporo czasu, wykreślenie podmiotu w trybie nowej procedury nie jest łatwe. Sądy Rejestrowe bardzo uważnie weryfikują bowiem to, czy chęć skorzystania z nowych (uproszczonych i tanich) rozwiązań nie jest nadużyciem zmierzającym do obejścia przepisów dotyczącychCzytaj dalej →

Miło mi poinformować, że zakończyła się międzynarodowa transakcja zmian własnościowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Transakcja obejmowała przesunięcia udziałowe pomiędzy podmiotami o ugruntowanej pozycji na rynku. Proces ten z uwagi na przenikanie się prawa różnych jurysdykcji oraz konieczności uzyskania wszelkich niezbędnych zgód i pozwoleń wymagał ponadprzeciętnego zaangażowania. Cała procedura trwała około pięciu miesięcy. Radca prawny Krzysztof Karp reprezentował w przedmiotowej sprawie m.in spółkę prawa niemieckiego. Zmiany własnościowe zostały pomyślnie zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców KRS. Wartość transakcji stanowi tajemnicę handlową. Nowym udziałowcom życzę sukcesów.Czytaj dalej →